Klipperaak Actief

 

Zaterdag 12.00 – 17.00 uur
Zondag 12.00 – 17.00 uur

Type: Klipperaak

Lengte:  25,5 2 m,
Breedte: 5,40 m,
Diepgang: 0,80 m,
Vermogen: 80 pk.

 

Deze Klipperaak is gebouwd als zeilschip in 1909 op de werf Wolthuis in Kiel Windeweer (gehuchten onder Hoogezand). Het is een vrachtschip van het type klipperaak en geschikt om langs de kust naar de Oostzeehavens te varen. De steven is een klipperkop maar achter heeft het schip een zeetjalkenkont. Op het stalen schip staat een houten roef opdat het kompas niet beïnvloed zou worden als men buitengaats moest varen. Op het voordek staat een zogenaamde braadspil, een horizontale lier om het anker op te halen. Het schip verkeert in vrijwel originele staat. Voor het zeilen kon men 200 m2 zeil gebruiken, voor varen zonder zeil is een motor aan boord. Het is nu in gebruik als woonschip.

Categorie:

MS Excelsior

 

Zaterdag 12.00 – 17.00 uur
Zondag 12.00 – 17.00 uur

Type: Luxe Motor

Lengte: 29,05 m,
Breedte: 5,08 m,
Diepgang: 1,25 m,
Vermogen: 120 pk.

Het schip is in 1924 bij een coasterwerf in Papendrecht gebouwd voor de familie Panman en kreeg toen de naam ‘Onderneming’. Met het schip werd bulkgoed vervoerd zoals kunstmest, zand, grind of veevoer. Dat waren grote hoeveelheden want de laadcapaciteit is 169 ton. Het vaargebied was vooral Nederland en Duitsland. Vanaf 1986 wordt het schip niet meer voor bulkgoed gebruikt, maar is het ingericht als woonschip en wordt er recreatief mee gevaren. Het schip kreeg nog vele namen: toen de familie Panman het schip in 1986 verkocht werd de naam veranderd in ‘Pieterdina’ om in 2000 door een nieuwe eigenaar weer omgedoopt te worden in ‘Catharina’. De naam werd in 2003 ‘Excelsior’ toen de huidige familie het schip in eigendom kreeg.

Categorie:

Adriana

 

Zaterdag 12.00 – 17.00 uur
Zondag 12.00 – 17.00 uur

Type: Zeeschouw

Lengte: ca. 9 m,
Breedte: ca. 3 m,
Diepgang: ca. 0,60 m.

De Adriana is in 1935 gebouwd op de bekende werf van Amels in het Friese Makkum. Het vissersschip is van staal en is geklonken. Aan beide boorden van het schip bevinden zich twee ophaalbare zijzwaarden en aan de achterspiegel is een houten roer aangebracht. Het is gebruikt voor de visserij op het IJsselmeer en later in de Biesbos. In de scheepsregistratie kreeg het schip de aanduiding WR14. WR staat voor Wieringen, de thuishaven. Toen het schip Hoge Zwaluwe als thuishaven kreeg, werd het de ZL37. Sinds 2000 ligt het schip onder de naam ‘Adriana’ in Schiedam.

Categorie:

MS Elisabeth Maatje

 

Zaterdag 12.00 – 17.00 uur
Zondag 12.00 – 17.00 uur

Type: Luxe Motor

Lengte: 24,56 m,
Breedte: bijna 4,56 m,
Diepgang: 0,90 m,
Vermogen: 90 pk.

Dit motorschip is in 1924 gebouwd op de werf van J. van Limborchs en L. Janse in Nieuw Lekkerland. Het kreeg toen de naam Pieternella Cornelia van opdrachtgever Gerrit Korperaal uit Oud Beijerland. Vanuit die thuishaven vervoerde het schip voornamelijk tuinbouwproducten uit de Hoekse Waard naar Rotterdam en omgeving. Een volgende generatie zette het schip voor beurt- en vrachtvaart tussen Enschede en Zeebrugge. De hoge stuurhut laat zien dat men ook deklast kon vervoeren, maar dan was zeilen niet mogelijk.

Categorie:

MS Samenwerking

Type: Motorbeurtschip
Lengte: 29,15 m,
Breedte: 5,20 m,
Diepgang: 1,22 m,
Vermogen: 165 pk.

Na de bouw van ‘De Samenwerking’ in 1915 op de werf ‘Voorwaarts’ in Spaarndam heeft het schip Nederland vele malen doorkruist. Varend in de beurtdienst vervoerde het in de ene vracht meubels, in een andere staalrollen voor de auto-industrie, maar ook bier of onderdelen voor de olie-industrie. Verder nog zand, beton et cetera voor de aanleg van Europoort. Het was oorspronkelijk een getuigd schip, dat wil zeggen dat het een zeilschip was, dat ook zeilend een vracht kon vervoeren. Thans is het voormalig vrachtschip een woonschip.

Categorie:

Molen De Walvisch

De eerste steen voor De Walvisch werd op 16 juni 1794 gelegd door Anthonius Nolet. De naam herinnert aan de walvisvaart, waar de Schiedammers zich tot in de achttiende eeuw mee bezig hielden. De molen werd in de twintigste eeuw tot tweemaal toe getroffen door brand. In 1996 brandde de molen volledig uit. Door inzet van vele Schiedammers was restauratie mogelijk en worden in de molenwinkel weer producten verkocht.

Programma

De molen maalt bij voldoende wind.

Categorie:

Molen De Vrijheid

Molen De Vrijheid werd in 1785 gebouwd in opdracht van een aantal branders. De bouw was tegen de zin van de eigenaren van de naburige molens, omdat deze bang waren dat de winvang van de eigen molens zou worden belemmerd. Tot 1917 zou de molen malen voor de branderijen. Hierna heeft het onder andere veevoer gemaald. De naam is een duidelijke verwijzing naar de vrijheidszin die ook in Schiedam hoogtij vierde ten tijde van de bouw: de zogenaamde patriotten kwamen in het geweer tegen de wijze waarop stad en staat werden bestuurd door een kleine groep geprivilegieerden. Zij lieten zich daarbij inspireren door de Franse revolutie. De gevelsteen toont de verbeelding van Libertas.

Categorie:

Molen De Nieuwe Palmboom

Molen De Nieuwe Palmboom werd in 1781 gebouwd als een van de vele brandersmolens van Schiedam. Molen De Palmboom werd in 1901 door brand verwoest, waarna slechts een molenstomp restte. Negentig jaar later kwam de herbouw van deze molen op gang. In 1993 werd Museummolen De Nieuwe Palmboom hier gevestigd. Voor openingstijden zie schiedamsemolens.nl.

Categorie:

Handelsentrepot De Nederlanden

Het handelsentrepot De Nederlanden verrees in 1851 aan de Nieuwe Haven voor de afvoer en verhandeling van de eindproducten van de jeneverindustrie. Het neoclassicistische bouwwerk kende een grote opslagcapaciteit. Bij het complex behoorde ook een blok met een zevental woningen langs de Lange Nieuwstraat, waarin een poort naar het achtergelegen complex was opgenomen. Het gebouw biedt op dit moment onderdak aan 28 appartementen. Bij deze herbestemming werden de sporen van gebruik en ouderdom zo veel mogelijk gerespecteerd.

Categorie:

De ‘Sodafabriek’

De voormalige pakhuizen Koerland en Lijfland werden rond 1800 gebouwd achter de bebouwing langs de Tuinlaan. De nabijheid van dergelijke bedrijfsbebouwing vlak achter representatieve woonhuizen, was in de dichtbebouwde werk- en industriestad Schiedam zeker niet ongebruikelijk. De beide pakhuizen zijn zeer groot. Na de teruggang van de jeneverindustrie in het laatste kwart van de negentiende eeuw werden de gebouwen in gebruik genomen als sodafabriek. Op dit moment worden er plannen ontwikkeld voor herontwikkeling van de in verval geraakte complexen. Hiervoor is een coöperatie in het leven geroepen, voor informatie zie sodafabriek.nl

Categorie:

 
  • Grote of Sint Janskerk
  • Woonhuis
  • Herman Jansen
  • Stichting Eigen werk
  • MS Excelsior
  • Sint Joris Doele
  • Proveniershuis
  • Voormalige HAV-Bank
  • Stadhuis
  • Adriana
  • Molen De Walvisch
  • Nationaal Coöperatie Museum
  • Pand Paulus
  • Huis te Poort
  • De Havenkerk
  • Vml. Distilleerderij Wenneker
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • (Regentenkamer) Hervormd Weeshuis
  • Sint-Jacobus de Meerderekerk
  • Winkel/ Woonhuis
  • In den Rooie Koffer
  • Zakkendragershuis
  • De ‘Sodafabriek’
  • Liduinabasiliek
  • Molen De Nieuwe Palmboom
  • Ruïne Huis te Riviere
  • MS Elisabeth Maatje
  • Wennekerpand
  • Jenevermuseum
  • Klipperaak Actief
  • Molen De Vrijheid
  • De Korenbeurs
  • Plantagekerk
  • Handelsentrepot De Nederlanden
  • MS Samenwerking
  • Westvest90-kerk